Friday, September 22, 2017

Pengajian Am Sem 2 Graph笔记

【虽然是很久的帖了不过还是拿来保存~~】
PA sem 2 bhg b 攻略+计算法
不知道能不能帮到学弟学妹们 : ) 这是我在补习的笔记~要么你信要么不信自己做决定吧

1.颜色
-彩颜色必须均匀,不要彩出头(白色不是颜色)
-可以使用highlight(不要买到连鼻涕口水喷到都能褪色的highlight)/颜色笔/颜色钢笔(maker pen会印到后面的纸,还是用highlight比较快彩完,太多petunjuk就用颜色笔,画很多线条就用颜色钢笔。)
-不要画corak (如bubble,打网,love等)

2.Graph纸
-考试的graph纸是黑色的
-横有9个大格
-直有11个大格
-左的第一大格和右的第一大格必须放空
-可以打横画

3.写tajuk
-tajuk可以写全部大号字,不然就那些名词用大号字(yang,di...)但这个比较麻烦因为有时候不懂及时用小字,所以最好全部放大号字
-写tajuk前面要放国家(如Malaysia: , Asia: 等)要看问题哦,不是全部都是Malaysia==
-tajuk必须包括年份(如2001 hingga 2005或者是2001,2002 dan 2007) ,看问题给咯
-不知道标题是什么?就是抄menunjukkan后面的字
-写tajuk时候必须写在中间,像microsoft word一样的typing,如以下
------------------------
   -----------------
        --------
不好意思没图==

4.x-axis
如何计算一个bar/garis需要用多少格子和距离?
?bar=1
?longkang(一个bar和另一个bar的距离)=1/2
bar+longkang=X
所以小格子是= 70除X=A (70是graph标准的小格数量)
它的longkang距离就是A的的一半(自己agak agak)

5. y -axis
nilai besar+nilai kecil 除用到的y cm然后乘2=2cm=y-axis


所以整张graph必须要有
-tajuk
-bar/garis
-x-axis
-y-axis(记得写origin,即0(零)
-记得写tahun
-写skala 1cm=?
-petunjuk
-sumber (sumber和petunjuk不可写在同一个格,sumber没写只扣一分)
-画整齐
-有jangkaan的东西就在他的年份那里括号写jangkaan


Kata Kunci
Graf bar kompaun
-bilangan
-nilai
-kuantiti pengeluaran
-tiada kata kunci

Graf garis kompaun
-pola
-pola perubahan
-perubahan
-keadaan
-trend
-aliran
-arah aliran
-kadar
*garisan putus bermakna tiada data pd tahun tersebut

Graf bar komponen/garis komponen
-junlah
-amaun
-komposisi(penduduk)
-perbandingan...mengikut tahun/berdasar
-sbg komponen drpd jumlah
-diterapkan ke dlm jumlah
-kumulatif keseluruhan
-kuantiti
*jumlah guna tenaga=tenaga buruh+pengganguran
*garis komponen 没有x-axis的arrow (左右y-axis的顶端必须写同样的isi
*有给jumlah但又找jumlah可考虑是komponen来的

Graf bar piramid
-menunjuk 3 perkara(tahun,jantina,kaum)------G.bar piramid kompaun>>Bilangan....
                                                               --------G.bar piramid komponen>>>Jumlah...
-menunjuk 2 perkara(salah satu perkara-terdiri drpd 2 bhgian,satu perkara lagi -selang kelas cth: 0-5,6-10,11-15 
>6 bar>>terdiri drpd banyak bar
等我放图吧

Graf bar/garis memesong
-peratus perubahan/kadar perubahan(sesuai utk bar memesong)
-imbangan dagangan 
-kata kunci kompaun+nilai negatif (sesuai utk garis memesong)
*Kiraan perubahan kadar:
akhir-awal/awal x 100%
*kiraan imbangan dagangan:
eksport-import
*skala= 1 cm=±10% (记得写加减)
*2 tahun的话是bar memesong, >2 tahun是garis memesong
*这里画graf的时候比较难解释,就positif和negatif上下对准比较好吧,不然就是negatif大的数目就让x-axis移上一点

Graf Gabungan
-2 unit yg berlainan (depan kata kunci-bar,belakang kata kunci-garis)
-1 unit yg sama ttp nilai beza sgt besar
-1 unit yg sama ttp 2 unit perkara yg berlainan
-kata kunci kompaun+jumlah/pendapatan>G.bar kompaun+1 garis
-kata kunci komponen+jumlah/pendapatan>G.bar komponen+1 garis
-kata kunci kompaun+pendapatan/kadar/perkara yg  tak berkaitan>G.bar kompaun+ banyak garis
-kata kunci komponen+pendapatan/kadar/perkara yg  tak berkaitan>G.bar komponen+ banyak garis
*graf garis画在bar的中间
*jika garis komponen,guna jumlah sahaja
*x-axis y axis有两个交叉地方,所以有两个origin ( 0)

Carta pai berbanding
-perbandingan
-perbezaan
-perkara yg sejenis (cth: thn 2006&2007,eksport&import)
*kiraan peratusan:
x/jumlahx100=%
*kiraan sudut:
x/jumlah x 360=(')
*Nisbah jejari:
若早一年的jumlah大过后一年的jumlah=√(square root) jumlah besar/jumlah kecil,相反的早一年的jumlah小过后一年的jumlah=
√(square root) jumlah kecilr/jumlah besar
*算pai要多大?Jejari的意思:
7cm/1+nisbah jejari=?
如:算到的nisbah jejari是1.07的话那么,7cm/1+1.07=3.38 round off >>3.5 这里的7cm是指两个pai的距离不超过7cm
所以第一个pai是3.5cm,第二个pai就是 3.5x1.07=3.75cm
*如何快速算sudut和peratus?
首先拿起你的570的calculator (只有570哦,其他的calculator我不会==)
-然后按(alpha A) +(除)+(jumlah)+(x)+(100)+(alpha A)+ (  :  )+(alpha A) + ( 除 ) + (jumlah)+(x)+ (360)+(cal) = A?输入号码按等于,按(cal)换号码


Carta Pai bertingkat
-dua jumlah yg sama
-Huraian-menunjuk 2 perkara yg  tak sejenis ttp saling berkait
-Cth:brg import dan negara pengeksport
        brg eksport dan negara pengimport
        khusus-khusus yg ditawarkan dan universiti yg menawarkan khusus-khusus tersebut
画这个需要用图来解释== 过程很复杂,请自重

最后:其他graf如carta pai separuh/setengah/separa/pai bertindih/bertindan/pai terasing历年来没出过

2 comments: